ריאיון עם דן אלעזרי, ממונה על בטיחות באתרי בנייה
בטיחות באתרי בנייה
39 עובדים נהרגו בתאונות עבודה בישראל מאז תחילת השנה – עלייה של 26% לעומת פרק הזמן המקביל אשתקד
39 עובדים נהרגו בתאונות עבודה בישראל מאז תחילת השנה – 20 מהם באתרי בנייה. לפי הקבוצה למאבק בתאונות בבניין ובתעשייה, מספר ההרוגים בתאונות עבודה מתחילת שנה זו עלה ב-26% לעומת פרק הזמן המקביל אשתקד. על רקע ריבוי תאונות העבודה הקטלניות בבניין, ראיין אתר “זו הדרך” השבוע את דן אלעזרי, ממונה על בטיחות באתרי בנייה מטעם החברה “השכלה הנדסית”.
מה ההבדל בין מפקח בטיחות מטעם משרד העבודה למפקח בטיחות מטעם חברה פרטית?
מפקח העבודה הראשי וראש מינהל הבטיחות התעסוקתית בישראל מעסיקים מפקחי בטיחות בארבעה מחוזות. המפקחים מבקרים בכל ענפי התעשייה בתדירות משתנה, עקב מחסור בכוח אדם מקצועי. אין מפקחי בטיחות מטעם חברות פרטיות, כי אין חוקים ותקנות המאפשרים זאת. לכן חברות פרטיות מעסיקות “ממונה על הבטיחות” לפי חוקי ותקנות הבטיחות בעבודה.
אילו כלים יש למפקחי הבטיחות ולממונים על הבטיחות לאכיפת החוק?
לפי חוק, רק מפקחי הבטיחות מטעם המדינה יכולים להטיל צווים לביצוע. השלב הראשון הוא סיור פיקוח באתר של חברה בנייה, הכולל הוצאת דו”ח סיור שחברת הבנייה נדרשת להשיב עליו תוך פרק זמן של 30 יום. בשלב השני, בהתגלות ליקוי חמור, מפרסם המפקח צו בטיחות המורה על תיקון הליקוי תוך 30 יום או “צו הפסק” המפסיק את העבודה עד סילוק הליקוי החמור. צו זה הוא בעל תוקף מידי.
בישראל ישנם כיום 70 מפקחי בטיחות באתרי בנייה. אך כדי לעמוד בסטנדרט בטיחות מינימלי יש להעסיק בין 300 ל-350 מפקחי בטיחות. מדוע אין מספיק מפקחים?
גיוס מפקחים טובים דורש הן זמן הדרכה ולימוד והן הבנה וניסיון בשטח, ואלה נרכשים בדרך כלל לאחר שנת עבודה. כמו במשטרה, מפקחים טובים ומקצועיים עוזבים את תפקידם כי השכר נמוך, התנאים לא מספיק טובים ועומס העבודה גדול.
החקיקה בנושא בטיחות ישנה ולא עודכנה שנים רבות. איזה חוק בנושא בטיחות במקומות עבודה הוא הדחוף ביותר לתפיסתך?
זה לא מדויק. החוקים והתקנות אמנם נקבעו לראשונה לפני חמישים שנה, אך ישנה גם חקיקת משנה לחקיקה הראשית. זה לוקח זמן, וכל ממשלה תוקעת חוקים ותקנות בתחום העבודה. דברים רבים מחכים לטיפול.
המדינה גוררת רגליים, וליחידת פלס של המשטרה לחקירת תאונות עבודה אין תקציב. מי צריך לשלם עבור שמירת הבטיחות בענף הבניין?
לדעתי היזם. כאשר היזם יידע כי סעיפי הבטיחות בפרויקט חלים על עבודתו, הוא ידרוש ויאכוף בטיחות למען האינטרס האישי שלו. כיום החוקים חלים על מבצע הבניה ועל מנהל העבודה, ושום אחריות חוקית אינה מוטלת על היזם.
מאז תחילת השנה נהרגו 18 פועלי בניין ו-160 פועלים נפצעו. אלו פעולות מניעה ניתן לנקוט בשטח?
את האחריות למניעה יש להחיל על כל הצדדים המעורבים: היזמים, המבצעים, חברות הפיקוח, חברות הקבלן ומנהלי החברות.